[close]

Jamaah Anak Muda Se-Malaya

Utama

free counters

Ukhwah Jamaah

"BangkitLah Jemaah Anak Muda!"
U-jamV3.0. Powered by Blogger.

Saturday, September 4, 2010

Program Super Meriah Tahap yang X Dapat Dilepaskan!

Posted by Usrah Jamaah Anak Muda | Saturday, September 4, 2010 | Category: , |


Jom kite beramai-ramai!Jom kite beramai-ramai!Jom kite beramai-ramai!Jom kite beramai-ramai!Jom kite beramai-ramai!Jom kite beramai-ramai!Jom kite beramai-ramai!

Selangor Anjur Sahur Perdana Bersama Pemimpin Tertinggi KEADILAN, PAS

SHAH ALAM 3 Sept - Kerajaan Negeri Selangor buat pertama kalinya menganjurkan Majlis Sahur Perdana yang akan diadakan esok di Kompleks Belia dan Kebudayaan negeri Selangor, Seksyen 7 Shah Alam.

Menurut Exco Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hassan Ali, majilis ini merupakan salah satu pengisian Ehya' Ramadhan yang kini begitu rancak berjalan di seluruh 531 masjid dan 1980 surau di seluruh Selangor.

Ini tidak termasuk program Ehya’ Ramadhan anjuran berbagai pertubuhan dan badan-badan bukan kerajaan lain.

"Majlis ini disamping membina kekuatan dalaman serta penyucian jiwa juga bertujuan untuk menghimpun umat Islam khasnya dalam satu perhimpunan untuk sama-sama mengabdikan diri kepada Allah SWT disamping menemukan dalam suasana yang syahdu diantara pemimpin dengan berbagai golongan rakyat," kata Dr Hassan dalam satu kenyataan.

Majlis Sahur Perdana tersebut akan diisi dengan Qiyamullail, makan sahur bersama, Solat Subuh berjamaah serta siri ucapan tetamu-tetamu yang dijemput khas seperti Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan juga Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

"Pejabat Exco Hal Ehwal Islam yang bertanggungjawab menerajui program ini yakin bahawa program yang julung-julung kalinya diadakan di negeri ini akan mendapat sambutan hangat di luar dugaan.

"Ini memandangkan program yang sama berskala lebih kecil yang diadakan di Gombak dua minggu yang lalu menerima kehadiran mencecah 2,000 orang," tambah beliau.

Dr Hassan membayangkan sekiranya majlis ini berjaya ianya akan dijadikan acara tahunan dengan merangkumi kesemua 9 daerah di dalam negeri ini.

"Usaha seperti ini adalah untuk menjelmakan satu lagi budaya kecil dalam kehidupan masyarakat bagi menghayati Islam sebagai satu cara hidup yang lengkap," tambah beliau.


1. Alhamdulillah, dengan jayanya sudah menghadiri Majlis Sahur Perdana Negeri Selangor 2010.

2. Tidak pernah ada mana2 kerajaan negeri di Malaysia mahupun KERAJAAN PUSAT menganjurkan Majlis SAHUR Perdana. Setakat ni cuma majlis berbuka puasa je.

3. Aku kagum dengan ramainya jemaah membanjiri Kompleks Belia seawal pukul 4 pagi untuk mengerjakan solat sunat tahajud secara berjemaah. Kemudiannya jemaah berzikir memuji kebesaran Allah dan mengharapkan keampunan sempena akhir Ramadhan. Doa yang dibacakan imam solat sunat hajat cukup bermakna dan memberi jemaah semangat baru untuk sama-sama berjuang dan diberi semangat jihad untuk memartabatkan Islam di Malaysia.

4. Pemimpin-pemimpin negeri yang hadir bersama-sama rakyat ialah Tan Sri Khalid Ibrahim (MB Selangor), YB Khalid Samad (Ahli Parlimen PAS Shah Alam), YB Ustaz Nasharuddin Mat Isa (Ahli Parlimen PAS Bachok dan ada lagi (yang aku x berapa nak ingat). Sepatutnya Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Hadi Awang hadir sekali. Tapi atas sebab2 tertentu terpaksa di-cancel. Ada hal lain yang lebih perlu diberi prioriti. DS Anwar Ibrahim pun aku ingatkan datang. Tapi x dpt dtg...

5. Insyaallah, aku suka dgn program2 sebegini. Bak kata Ustaz Nasharuddin, politik Islam ialah apabila pemimpin menggunakan kuasa untuk mendekatkan rakyat kepada Allah.

6. Sekiranya 6000 orang sanggup hadir berjemaah solat tahajud dan solat subuh atas anjuran pemimpin negeri, diharapkan pemimpin2 negeri buat lebih banyak program2 sebegini supaya rakyat TERLATIH untuk turun subuh berjemaah. Palestin hanya akan dpt ditawan oleh umat Islam sekiranya bilangan umat Islam yang pergi solat subuh secara berjemaah sama bilangannya dgn jemaah solat jumaat.

7. Penghargaan istimewa kepada Atiff, Aizuddin, Hafiz, and Din sbb pergi bersama2 pagi tadi. Syukur ada kereta kelisa yang tumpangkan pagi tadi...alhamdulillah.

8. Burulah Lailatul Qadar pada 10 malam terakhir Ramadhan. Malam yang lebih baik dr seribu bukan. Special untuk umat Muhammad SAW je...


Currently have 0 comments:


Leave a Reply