[close]

Jamaah Anak Muda Se-Malaya

Utama

free counters

Ukhwah Jamaah

"BangkitLah Jemaah Anak Muda!"
U-jamV3.0. Powered by Blogger.

Thursday, December 2, 2010

Soal Jawab Mengenai COUPLE!!

Posted by Usrah Jamaah Anak Muda | Thursday, December 2, 2010 | Category: |




SOAL JAWAB MENGENAI COUPLE….
KAMI HANYA BERBUAL-BUAL, BERBINCANG, BERTANYA KHABAR,MINUM-MINUM DI KAFE.
ADAKAH ITU MENGHAMPIRI ZINA?
Ya,perbuatan itu boleh menjerumuskan pelakunya ke lembah penzinaan. 
 KAMI DAPAT MENGAWAL PERASAAN DAN KAMI TIDAK BERNIAT KE ARAH ITU. 
Hari ini ya.Esok mungkin kamu kecundang.Iblis akan memerangkap kamu.Iblis amat 
berpengalaman dan tipu dayanya sangat halus. Ia telah menipu moyang kita yang pertama,Adam dan Hawa.Iblis
amat licik. Ingat,pesanan Rasulullah :Janganlah engkau bersendirian denga seorang wanita kecuali yang
ketiganya,syaitan (Tabrani) .Kita lemah menghadapi tipu daya Iblis.
 TIDAK SEMESTINYA SEMUA ORANG BERCINTA MENJURUS KEPADA PENZINAAN.
ADA YANG BERCINTA DALAM TELEFON DAN HANTAR SMS SAHAJA. TIDAK PERNAH
BERSUA MUKA PUN!
 Betul .Tetapi itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak
bersua muka. Tapi perasaan pasti bergelora,lambat laun desakan nafsu dan perasaan serta hasutan Iblis akan
mengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti disitu sahaja.Percayalah, ia akan
berlanjutan. Tidakkah itu boleh membawa kepada perzinaan akhirnya?
TAKKAN NAK BERBUAL-BUAL PUN TAK BOLEH? ITUPUN ZINA KE? 
Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan,
ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan perasaan berahi. Zina hati iaitu dengan khayalan berahi dengan
kekasih sepertimana yang digambarkan oleh Rasulullah : Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah
menyentuh. Kedua kaki juga berzina dan zinanya menuju ke tempat pertemuan. Mulut juga berzina dan zinanya
adalah ciuman (muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jalan menuju kepada perzinaan amat banyak. Jangan biarkan
diri kita melalui mana-mana jalan perzinaan.
 DUDUK BERDISKUSI PELAJARAN TAK BOLEH KE? BINCANG PELAJARAN SAHAJA!
*(bagi kes belajar berdua-duaan SAHAJA)*
 Berdiskusi pelajaran, betul ke? Jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit di dalam hati hamba- hambaNya.
Kita belajar nak keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun, kalau tidak diberkati oleh Allah, kejayaan tidak akan
membawa kebahagiaan. Hidup di dunia tidak bahagia,akhirat lagi lah. Jangan berselindung disebalik pelajaran
yangmulia. Allah suka kepada orang berilmu. Jadi belajar hendaklah ikut batas dan ketentuan Allah. Belajar akan
jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ni akan ditulis oleh malaikat Raqib dan Atid.


SUNGGUH! BINCANG PELAJARAN SAHAJA. NI STUDY GROUP.
*(bagi kes berdua-duaan SAHAJA)
Study Group...? nampak lain macam saja, manja, senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi. Takkan study
group berdua sahaja? Kemana- manapun berdua. Kalau ye pun, carilah group study ramai sikit. Kalau duduk
berdua-duaan macam ni...betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain
tu...banyak masa dihabiskan dengan fantasi cinta!
TIDAKLAH. SUNGGUH BERBINCANG PELAJARAN. 
Baik sungguh awak berdua. Takkanlah awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita
bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan menafikan fitrah manusia. Kita ada nafsu, ada keinginan. Itulah
manusia.
KAMI BERDUA SAMA-SAMA BELAJAR, STUDY GROUP, SALING MEMBERI SEMANGAT DAN
MOTIVASI.
Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh
memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat, banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan
kaum sejenis. Lebih tenang perasaan, tidak terganggu, dapat berkat dan rahmat pula.
 TAKKANLAH TAK ADA LANGSUNG RUANG YANG DIBENARKAN DALAM ISLAM UNTUK
BERCINTA? ADAKAH ISLAM MEMBUNUH TERUS NALURI CINTA?
Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki
(sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri itu tidak wujud pada diri seseorang, tak normal namanya. Islam
bukan datang membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak suruh membunuh naluri seperti yang dilakukan
oleh para paderi atau sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan
berdosa kalau perasaan itu datang tanpa diundang. Itu adalah fitrah. Cuma tundukkan naluri itu untuk patuh pada
perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nalurinya. Jangan jadi malaikat! Kerana Allah jadikan kita sebagai
manusia. Dunia dan segala isinya akan hambar tanpa naluri atau nafsu.
TENTU ADA CINTA SECARA ISLAM. 
Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku setelah ijab kabul, cinta selepas kahwin. Itulah cinta sacral dan qudus. Cinta yang bermaruah. Bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan Islam. Apabila Islam menegah sesuatu perkara, tentu ia gantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Jika ia menegah cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa perkahwinan sebagai ganti yang lebih baik. Sabda Rasulullah : Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. (Ibnu Majah). Cinta adalah maruah manusia. Ia telalu mulia.
KALAU BEGITU, CINTA REMAJA SEMUA MENGHAMPIRI KEPADA PENZINAAN? 
Ya, kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan turut terusik. Kemudian perasaan dilayan. Kemudian
teringat, rindu. Kemudian diatur pertemuan. Kemudian duduk berdua-dua. Kemudian mencari tempat sunyi sedikit.
Kemudian berbual panjang sehingga malam gelap. Hubungan makin akrab, dah berani pegang tangan, duduk
makin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam bukankah mereka semakin
hampir dengan penzinaan? Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan
kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibu bapa yang melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda
daripada seekor nyamuk sekalipun!
MASIH RAMAI ORANG YANG BERCINTA TETAPI TETAP SELAMAT TIDAK SAMPAI BERZINA.
KAMI TAHAN DIUJI.
 Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu
Allah memerintahkan supaya jauhi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang.
JADI MANUSIA ITU TIDAK TAHAN DIUJI? 
Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia. Allah takdirkan satu peristiwa
untuk iktibar manusia.Allah tegah Adam dan Hawa supaya tidak memakan buah khuldi dalam syurga. Buah yang
lain boleh makan. Allah tahu kelemahan pada ciptaan manusia. Tidak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan kepada
Adam dan Hawa, jangan menghampiri pokok khuldi itu. Firman Allah: Wahai Adam! Tinggallah engkau dan isterimu
di dalam syurga serta makanlah dari makanannya sepuas-puasnya apa yang kamu sukai, dan janganlah kamu
hampiri pokok ini. (jika kamu menghampirinya) maka kamu adalah orang-orang yang zalim (al-Araf:19)
Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi. Jika menghampiri perkara tegahan, takut nanti mereka
akan memakannya. Demikianlah dengan zina. Ditegah berzina. Maka jalan ke arah penzinaan juga dilarang. Takut
apabila berhadapan dengan godaan zina, kedua-duanya akan kecundang.Cukuplah kita belajar daripada
pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.
TETAPI CINTA SELEPAS KAHWIN BANYAK MASALAH. KITA TAK KENAL PASANGAN KITA
SECARA DEKAT. BERCINTA ADALAH UNTUK MENGENAL HATI BUDI PASANGAN SEBELUM
BUAT KEPUTUSAN KAHWIN.
Bolehkah percaya dengan perwatakan masa sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat
dan kepura-puraan. Masing- masing akan berlakon dengan watak terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan
berbagai-bagai lagi. Masa bercinta merajuk ada yang pujuk. Jangan harap lepas kahwin, bila merajuk akan ada
yang pujuk. Banyak orang yang kecewa dan tertipu dengan keperibadian pasangan semasa bercinta. Perangai
pasangan jauh berbeza. Macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang, penyabar,
sabar tunggu pasangan terlambat sampai berjam-jam. Tapi bila dah kahwin, lewat lima minit, dah kena tengking.
Jadi, perwatakan dalam masa bercinta tidak boleh dipercayai. Percintaan adalah suatu kepuraan atau hipokrit.
Kalau mahu mengetahui peribadi pasangan, itulah sebabnya Islam ada membuat pertunangan. Tetapi pertunangan
juga ada batasan yang sama seperti sebelum kahwin. Syarat-syarat semasa dalam pertunangan juga sama ketika
sebelum berkahwin. Hanya perkahwinan sahaja yang menghalalkan perkara-perkara yang haram antara lelaki dan
perempuan yang bukan muhrim. Jika mahu mengenali hati budi pasangan, adalah dicadangkan supaya pasangan
tunang itu bertemu sahaja di rumah pasangan masing-masing bersama-sama dengan keluarga masing-masing.
Bukankah itu lebih baik? Keluarga dari kedua-dua belah pihak boleh mengenali sesama sendiri dengan lebih
dekat lagi.

PERCAYALAH, KAMI BERCINTA DEMI MERANCANG KEBAHAGIAAN HIDUP NANTI.

Bagaimana diharap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah
anugerah Allah kepada
hamba-hambaNya yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan.
Allah yang menganugerahkannya.
Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu, jika jalan mencapai
kebahagiaan itu tidak diredhai Allah. Kebahagiaan hidup berumah tangga mestilah melalui proses yang betul.
Sudah tentu prosesnya bukan bercinta begini, Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah adalah
cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapat keluarga yang bahagia jika langkah mula sudahpun canggung,
bagaimana kesudahannya?


TANYA SIKIT, ADIK ANGKAT, KAKAK ANGKAT, ABANG ANGKAT BOLEH KE?

Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya
nampak berlainan, tetapi isinya adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat adalah suatu bentuk tipu
daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya angkat ini sebenarnya telah masuk dalam perangkap
syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun, abang angkat ke, motivator ke,
semuanya adalah sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina.


JADI SEOLAH-OLAH ORANG YANG BERCINTA TELAH HILANG MARUAH DIRI?


Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta manusia.Orang yang sedang mabuk
bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang
menjaga diri, tidak
mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak
bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran
bermaruah atau tidak adalah ditentukan oleh Allah.

ADAKAH ORANG YANG BERCINTA HILANG MARUAH?

Antara kemulian manusia adalah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba
menggadaikan
maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak
berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina. Allah berfirman:
Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin
berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu
pula tidak ingin berkahwin dengan melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang
demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.
(Surah An-Nur: 3) Jadi, orang yang pernah bercinta juga
tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang
yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan.

JADI ORANG YANG BERCINTA HANYA LAYAK BERKAHWIN DENGAN ORANG YANG PERNAH
BERCINTA JUGA?


Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik
untuk wanita yang baik.


KAMI TELAH BERJANJI SEHIDUP SEMATI


Apa ada pada janji cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki.
Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang. Pepatah itu diungkap kerana
ia sering berulang sehingga menjadi pepatah.


SI DIA INI LAIN DARI YANG LAIN. DIA LELAKI YANG PENYAYANG DAN BERTANGGUNGJAWAB.


Tahukah hati budi lelaki? Sejahat mana lelaki, apabila ingin mengambil seseorang wanita sebagai isteri dan
seterusnya menjadi ibu untuk anak- anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok dan
berfoya-foya, lelaki biasanya akan memilih perempuan murahan kerana ia suatu pelaburan yang menguntungkan.
Itulah rahsia lelaki.


JADI, PEREMPUAN YANG BERCINTA, JATUH MARUAHNYA PADA PANDANGAN LELAKI?
(tidak mengikut syariat)


Tentu. Mana ada orang lelaki yang normal suka pada barang yang second hand sedangkan barang yang baru
masih ada. Sesetengah mereka menggambarkan perempuan seperti kereta yang diletakkan di bilik pameran
sahaja.Tapi ada orang yang boleh test drive. Ada pula yang kata; sekadar sepinggan mee goreng dan segelas
sirap bandung, bawalah ke hulu, ke hilir. Sedihkan. Itulah hakikatnya.


MASIH ADAKAH ORANG YANG TIDAK BERCINTA DI ZAMAN INI?


Ya, masih ada orang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka
akan bertemu suatu hari nanti. Mereka ada pasangannya. Firman Allah: Dan orang-orang lelaki yang memelihara
kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya (yang memelihara dirinya dari
melakukan zina)... Allah telah menyediakan bagi mereka segala keampunan dan pahala yang besar.
(Surah Al-Ahzab: 35)


BAGAIMANA KAMI?

Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon
keampunan dariNya.
Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redhaNya.


KAMI INGIN MENDAPAT REDHA TUHAN. TUNJUKKANLAH BAGAIMANA TAUBAT NASUHA.


Taubat yang murni. Taubat yang sebenar- benarnya. Taubat yang memenuhi tiga syarat: Tinggalkan perbuatan
maksiat. Putuskan hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini. Menyesal. Menginsafi diri diatas tindak tanduk hidup
yang menjurus diri dalam percintaan. Berazam. Bertekad didalam hati tidak akan bercinta lagi dengan sesiapa
kecuali dengan seseorang yang bernama isteri atau suami .Saatnya adalah selepas ijab kabul. Ingatlah semakin
bebas pergaulan sebelum berkahwin, semakin hambar &kurang rasa cinta setelah menjadi suami isteri.
Ya Allah.
Hambamu ini telah tersesat jalan. Ampunilah dosa-dosa hambamu ini.
Sesungguhnya engkau Maha Pengampun
dan penerima taubat . Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkan
kepadaku perasaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan akhlak yang mulia. Ibu dan ayah, anakmu
berdosa . Engkau jaga diriku sedari kecil dengan kasih sayang. Mengapaku curahkan kasih itu kepada orang lain.
Oh Tuhan, hambamu ini berdosa. Amin , yarabbal alamin. Moga Allah terima taubatmu.


KITA BERPISAH KERANA ALLAH, KALAU ADA
JODOH, TIDAK KEMANA!

P/S : PERINGATAN BUAT DIRI INI DAN SAHABAT,
BUKAN NIAT UNTUK MENGGURIS HATI,
SEKADAR BERKONGSI. WALLAHU’ALAM.
Dari : Saffinatunnajah & Krew U-jam v3.0

Currently have 20 comments:

  1. Slam penulis....
    Ana saangat tertarik dgn posting nie...

    Ana ada stu je soalan....

    Situasi: SMS dgn perempuan tnpa ap2 prasaan pun
    Hukum : ape eh...??

    Bleh jelaskan tak....
    Sejujurnya, mmg sms/chat ngan die x de niat ap2 pun...

  2. salam ukhuwah..

    perkongsian yg menarik..
    -alhamdulilah memperoleh ilmu baru ,
    -insyaallah klu lepas ni org tanya ,ada hujah utk menangkal sangkaan mrk ttg couple..
    -dan sekadar peringatan, masalah couple itu adalah masalah cabang bukan tunjang...
    -maksud ana,ada golongan yg x minat /xberpa layan sgt perempuan/lelaki(xbercouple) namun terjebak dgn pelbagai maksiat/masalah lain..meninggalkan solat,menguna perkataan kesat,takbur yg melampau..
    -cuma inginkan bangkitkan persoalan,bukankah kita akan meminimumkan seminimum mungkin kemungkaran serta berusaha utk tidak melakukannya jika:
    -ada kesedaran bahawa kita adalah hamba,bukan pencipta,serta mengetahu sifat Allah yg bukan sahaja Yang MAha pengmpun namun juga Maha pemberi azab..
    -tahu bahawa Allah itu bersifat Maha Mengetahui,Dia tahu ape yg terbaik utk hambanya..

    -akidah adalah akar pokok,
    -syariat adalah pagar yg meilndungi pokok dr anasir jahat
    -akhlak adalah hasil pokok...
    -amalan kebaikan adalah baja pokok..

    jika akar tidak kukuh,masakan pagar akan berfungsi,buah akan terhasil,dan baja dapat dimanfaatkan kewujudannya..
    -bukan bermakna memandang remeh msalah ini,namun konsep utamakan yg utama,perlu diadaptasi dalam menegakkan syiar islam..

    "mantapkan aqidah,kukuhkan ukhuwah,semarakkan dakwah"

  3. assalammualaikumWBT^-^

    hai..thanks so much for posting this.. skrg baru saya tahu.. perihal banyak benda^.^ ihihi.. terima kasih yea..

    mayALLAHbless

  4. Salam..

    Terima kasih ats info2 yg sgt2 bergune utk saya memeperbaiki diri..

    Persoalannya..selalu saya lihat rakan2 perempuan saya yg baik2 dpt lelaki2 yg tak berapa baik..
    & begitulah sebaliknya..

    yg menyedihkan golongan yg jahil agama ini @ xberapa baik ini mereka sedikit pn sukar utk mempengaruhi pasanagn mereka yg baik..lagi2 klu perempuan yg baik2 dpt pasangan yg xberapa baik..silap2 aribulan, perempuan yg baik td berubah peragai ikut cara & trend laki2 yg xberapa baik itu td..

    tp klu laki2 yg baik2 dpt perempuan yg xberapa baik, perempuan2 itu tadi majoritinya mudah berubah utk menjadi pasangan yg lebih baik lg..

    same jugakla, yg bercinte lepas kahwin, ade yg tertipu,.mase depan org tue pasangan baik & alim..tp bile dh nikah baru tahu pe'el sebenarnya macamane..

    boleh berikan komen..??

    Afwan..

    Regards,
    Siti Jameela



    http://letsclick.me/kakiduit
    http://rkurl.com/janapendapatan
    http://www.ayujelita.com/index.php?ct@fb
    http://www.kedai-e.net/index.php?ct@fb
    http://www.seminarhartanah.com/index.php?ref=sitijameela

  5. salam...
    syukran atas perkongsian ini...
    manfaat bt diri ana sendiri...
    ana mohon utk share...

  6. salam..
    sy berada dlm situasi "bercinta.."
    macam mne cranye untk sy menjdikan cinta sy ini cinta yg halal...
    sy seorng student..
    mintk tlg berikn panduan...

    kecik

  7. mcm pnh bace kat dlm 1 buku la ape yg saudara tulis ne??uurmm

  8. macam penah bace...

  9. Assalamualaikum...

    nk tumpng tnye sdkit... mcm mana klau rkn sy ingn mmtuskn hbungn ttpi dia yakin yg ia akn mmbwa kmudrtn kpd tmnnya..mmbnuh diri cntohnya?

  10. salam ukhuwah..saya sayang sorg pempuan nie.. dia baik sangat.. saya berhajat utk jadikn dia isteri saya... kami slalu je sms.. berjmpe tu kdg2.. itu pn dirumahnya d smping keluarganya..mcm mne tu? salah k saya? dari pada ap yg sy bace tdi...bguslah... tpi dalam dunia ni, kita x layak nk salahkn sape2... sudah takdir Ilahi ..ad hikmahnya dsebalik ap yg berlaku.. x smua manusia yg mcm tu.. yg baik,mmg terlalu baik... yg jahat usah dkata... jangan dinilai seseorg itu melalui luarannya... lihatlah dari dalamnya... kerana teguh iman seseorg , terlindunglah dia dari kemungkaran... harap maaf jika ad salah silap... wassalam...

  11. bercintalah dengan Allah . nescaya kamu akan temui cinta manusia

  12. kalo boleh minta entri ini lebih diperjelaskan lagi dgn hujah2 yg kuat seperti peristiwa2 pada zaman rasulullah atau para sahabat, hadis2 sahih, dan nas2 yg kukuh, itu rasanya lebih berkesan....my 2 cent comment

  13. ada salah gak artikel di atas.sebelum nk post blog apa2,minta diri bg kemas dulu.selesaikan talkin syahadah dahulu.kamu ingat kamu tuhan ka boleh ramal benda berlaku?kamu gerak dengan gerak kamu ke gerak Allah?

  14. Mmg best artikel ni,kadangkala manusia itu lah yang membunuh konsep perkahwinan itu.....tempat yang dibuat secara fitrah untuk menyalurkan cinta telah dibunuh oleh mereka yang bergelar Melayu......

  15. Firdaus Yusof says:

    aku xsetuju sepenuhnya..mintak tolong kukuhkan artikel ni sebelum nk share..ty pendapat ustaz2 atau org2 yg lebih berpengalaman..setakat tgk/baca satu buku masih xmemadai..

  16. cinta itu adalah rahsia,cinta yang zahir adalah buat suami/isteri sahaja,rahsiakan cinta kamu sebelum masanya,nescaya kamu akan lebih dicintai dan mencintai.percaya lah!

  17. cinta halal hanya cinta selepas kahwin

  18. alhamdulillah..
    bangga menjadi salah seorang yang tidak terjerumus dalam perbuatan couple sejak dulu sehingga sekarang.. moga Allah melindungi kita sumer~ ;)

  19. bagus penulisan ni.. tapi admin mcm tutup setutupnya pintu cinta.. dengan kata lain.. xboleh langsung bcinta.. sdgkan ni fitrah n rasulullah dah tunjuk kat kita cara bercinta dgn betul.. berdating dgn betul.. brhubung dgn betul.. bkn xboleh langsung.. sememangnya ada lintasan dlm hati menyayangi tp bknkah iman yg menyelamatkan cinta suci? lgpn terdapat byk pendapat tentang perkara ni dr para ulama'.. dan semuanya betul walaupun pandangan berbeza.. ikut dgn ilmu, atur dgn iman, insyaAllah slmt..

  20. syukran awi2..


Leave a Reply