[close]

Jamaah Anak Muda Se-Malaya

Utama

free counters

Ukhwah Jamaah

"BangkitLah Jemaah Anak Muda!"
U-jamV3.0. Powered by Blogger.

Sunday, September 5, 2010

KONTROVERSI: Iklan Raya Aidil Fitri TV3 2010: Iklan Raya 1Malaysia

Posted by Usrah Jamaah Anak Muda | Sunday, September 5, 2010 | Category: |

SEJARAH hari raya dalam Islam bermula apabila Rasulullah berhijrah ke Madinah. Baginda mendapati ada dua hari raya yang disambut oleh bangsa Arab pada masa itu. Apabila Rasulullah bertanya kepada mereka apakah dua hari raya itu, mereka segera menjawab bahawa dua hari raya yang mereka sambut itu adalah perayaan yang diwarisi secara turun temurun daripada datuk nenek mereka.

Lalu Rasulullah menyatakan kepada orang Arab Madinah bahawa Islam menggantikan dua hari raya yang kamu raikan itu dengan dua hari yang lebih bermakna iaitu Hari Raya korban atau Aidiladha dan Hari Raya Fitrah atau Aidil Fitri.

Konsep hari raya dalam Islam adalah perayaan keagamaan. Ini bermakna jika ia disambut di atas landasan agama, maka hari raya yang diraikan itu adalah satu ibadat. Aidil Fitri disambut sebagai suatu kemenangan bagi orang yang dapat mengerjakan ibadat puasa Ramadan dengan sempurna.

Saya terkejut bila melihat iklan raya TV3 kali ini, Saya dapati iklan ini seolah-olah menggabungkan identiti pelbagai agama, ada santa claus, ada bunga teratai dengan pelita api. Ini seola-olah hendak menyelitkan unsur kristian, hindu, buddha secara halus. Ini merupakan satu taktik halus untuk mempengaruhi aqidah generasi baru, dengan penonjolan kanak-kanak sebagai pelakon yang mengkhayalkan perkara ini.

Apakah motif sebenar mukasurat yang bertulisan Jawi terbalik ini?

Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca berwarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok dan bintang menutupi sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan.

Bagi saya tidak sepatutnya dikaitkan ‘Aidil Fitri dengan konsep agama lain, harap pihak pengurusan TV3/Media Prima mengambil tindakan segera menarik balik siaran iklan ini.



Berikut aku sertakan hujah yang aku perolehi dari sahabat facebook yang bernama Yusrizal Usop berkaitan Iklan Promo Aidilfitri TV3 ini. Namun, entri aku ini disertakan sekali babak-babak iklan yang telah aku print screen. [Aku hanya sertakan gambar bagi setiap scene yang dibicarakan, untuk memudahkan rujukan. Ada yang berlebih-lebihan. Terutama dari segi konsep Ilmuniti dan Kristianiasi. Di ruangan komentar, ramai yang berkongsi pandangan berkaitan penerangan iklan ini. Aku tidak menyuruh kamu semua terima bulat2, ia boleh dikaji dan dikemaskini, kemudian perbetulkan apa yg tidak betul, kemaskini yang mana boleh dikemaskini, tambah yang mana boleh ditambah, juga buang yang mana boleh dibuang. Teruskan memberi komentar anda di dalam entri ini, dan jangan lupa share. Kita menanti jawapan TV3 kenapa iklan ini bisa diluluskan.]

Scene 1 - Budak Lelaki Melayu sedang menilik-nilik sebuah buku bergambar di malam yang gelap dalam sebuah pondok buruk beratapkan rumbia dengan bertemankan sebiji mentol. Terdapat sebuah sangkar burung yang tergantung di sebelah kanan tingkap yang terbuka.

a) Budak Lelaki Melayu - Orang Melayu

b) Buku – Bible

c) Pondok Buruk Beratap Rumbia – Kemiskinan

d) Malam Yang Gelap - Islam yang mundur

e) Mentol Lampu - Pencerahan (Illumination) - Lucifer@Iblis

f) Sangkar Burung - Simbol manusia yang terkurung dan terkongkong dengan ajaran ISLAM

g) Tingkap Terbuka - Jalan keluar dari kemiskinan dan kemunduran



Scene 2 - Close up sehelai mukasurat yang mempunyai gambar sebuah beca bewarna merah dengan berlatarbelakangkan sebuah pokok Krismas dan North Star (Bintang Utara), menutup sehelai mukasurat lain bertulisan JAWI yang diterbalikkan (inverted).

a) Mukasurat Bergambar - Bible (Christianity)

b) Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan

c) Beca Merah - Samaran untuk kenderaan Santa Claus

d) North Star - Bintang Kelahiran Horus (Dajjal)Pokok Krismas - Simbol Paganism


Mukasurat Jawi terbalik - Al-Quran yang dihinakan

Scene 3 - Keluarnya bintang-bintang kecil beraura yang membawa cahaya dari gambar beca. Budak Melayu delighted (kagum dan gembira). Bintang-bintang berterbangan keluar dari tingkap rumah buruk lalu membentuk sebuah beca merah berlampu lip-lap dengan seorang lelaki separuh abad yang memakai songkok (bukan ketayap) putih dan berambut putih. Lelaki separuh abad mempelawa budak Melayu untuk bersama-sama menaiki beca merah dan seterusnya meninggalkan pondok buruk.

a) Bintang-bintang kecil beraura - Keajaiban, kekayaan, kemahsyuran, kemodenan etc.

b) Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian

c) Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian


Pelawaan Menaiki Beca - Pelawaan Masuk Kristian


Scene 4- Budak Lelaki Melayu dengan seorang Budak Perempuan Melayu masuk ke dalam beca dan terus duduk bersandar. (Scene ini memaparkan kejayaan memurtadkan (merosakkan) Bangsa Melayu)

a) Budak Lelaki Dan Budak Perempuan Melayu - Bangsa Melayu.

Scene 5 - Beca terbang ke Pulau Pinang, Teluk Intan, dan Kuala Lumpur. Tempat-tempat ini bercahaya dan bersinar (illuminated) dengan kehadiran beca merah.

a) Pulau Pinang - Tempat Illuminati mula bertapak (Francis Light)

b) Teluk Intan, Hilir Perak (Anson) - Ada Illuminati Lodge kat sini. Rotary club pun bersepah.

c) Kuala Lumpur - Malaysian Illuminati punya capital.




Scene 6 - Tiba-tiba ada satu pasangan tambahan budak lelaki/perempuan melayu dalam beca.

a) Pasangan Melayu Extra - Murtad dan kerosakan makin berkembang dan mendapat sambutan


Scene 7 - Beca berhenti depan unit kondo. Satu pasangan budak Melayu lagi diorang pickup. Budak Melayu Kampung gembira sampai bercahaya-cahaya mukanya.

a) Kondo - Bandar/Middle Class. Budak kampung dah diterima oleh orang bandar. Masuk Kristian adalah cool, urban, modern dsbnya.


Scene 8 - Seorang budak perempuan memeluk seorang budak perempuan lain dari belakang. Kepala seorang budak lelaki hanya tersengih di tepi pasangan tersebut.

a) Pasangan Budak Perempuan Berpelukan - Lesbianism/Feminism2.Kepala Budak Lelaki Tersengih - Lelaki yang tak dipedulikan dan diperbodohkan.


Scene 9 - Beca terbang merentasi sebuah pulau.

a) Pulau - Singapore lah.


Scene 10 - Beca terbang merentasi awan dan menuju ke sebuah kawasan pergunungan. Kelihatan sebuah masjid di sebelah kiri, budak-budak Melayu tak mempedulikan kewujudan masjid malah lebih tertarik dengan pemandangan di bawah beca terbang.

a) Kawasan Pergunungan (Bukit-bukau) - tempat tinggal Jin

b) Masjid Kecil - Agama Islam yang lemah


Scene 11 - Budak-budak Melayu sudah mendarat dan terus berlari sambil menunjuk-nunjuk ke arah Masjid yang terletak jauh disebalik jurang yang dalam sambil ketawa berdekah-dekah. Terdapat dua tangan misteri yang juga sedang menunjuk-nunjuk ke aras masjid. Sebuah bangunan misteri berada di antara masjid dan budak-budak Melayu.

a) Bangunan Misteri - Sebagai cover up (Yang sebenarnya ditunjuk-tunjuk adalah Masjid)

b) Perbuatan Menunjuk Menggunakan Jari Telunjuk - Perlakuan Biadab



Scene 12 - Budak-budak Melayu berlari merentasi semak-samun mengikuti laluan bercahaya (Illuminated) menuju ke suatu tempat. Close up lelaki separuh abad ketawa gembira sambil memandang ke atas langit (mengetawakan Allah).

Currently have 38 comments:

  1. hmmm, a very good entry indeed..syukran for this post.

  2. pemikiran kanak2 yang masih suci sangat mudah diracuni dengan anasir2 iluminati dek acuh tak acuh media tempatan yang kurang serius dalam menapis segala iklan,lagu dan rancangan kartun, eg: Dumbo,lagu2 Dewa...

  3. when people think to much~this is what happen~stupidity~good start to spark up racism

  4. sangat menyakitkan hati!!
    umat akhir zaman yg semakin memandang enteng isu keagamaan...
    hari raya hanya utuk umat islam bukan untuk dipersendakan...fikir2kan...:(

  5. AHAHAHAHAHAHA. "Lelaki Rambut Putih Dan Bersongkok Putih - POPE - Ketua Agama Kristian"

    Banyaknya pope sembahyang dekat surau masjid.

  6. ur review is ridiculous...hahaha...

  7. Iklan tersebut telah ditarik balik setelah bnyk mendpt feedback yg mengecewakan...Mula-mula tengok pun saya tergelak jugak sebab saya terfikir..."laaa...pakcik tu dah jadi Santa Claus..".(As Sabah)

  8. terima kasih sebab perkongsian ni.. ;)
    cik Anonymous, toi ka da ditarik balik iklan ni? alhamdulillah.. bgs aa.. doa2 selepas ni mereka lebih prihatin dalam soal macam ni.. ;(

  9. review yg bgus, tp ade gak yg kurang sesuai..

  10. ini bmkna bakat melyu islam dlm mhsilkn iklan brunusurkn keagmaan amt kurg shga mgmbil org asing maka tjadilah pkr2 sdmikian atau ini satu agnda sulit org kafir u mhncurkn islam.
    ape2 pn jgnlh trus mbuat stu ksimpulan mdh sblm mgkjai btul dan slhnya tlbh dlu

  11. tidak dinafikan ad unsur2 gabungan pelbagai agama dalam iklan tersebut tapi tidak perlulah rasanya terlalu 'critical thinking' sehingga hampir semua menda d cari 'underline meaningnya'. jika d baca oleh orang bukan beragama Islam atau yg cetek pemikirannya, suda pasti akan menimbulkan fitnah kepada diri dan juga agama lantara 'kita' yg tanpa sedar, kadaang kala terlalu berburuk sangka. wallahulaam

  12. Walaupun iklan tersebut sememangnya tidak menunjukkan unsur sebenar Hari Raya, namun seperti setiap maknanya hanya berlandaskan apa yang penulis itu interprasikan sendiri mengikut emosi.

    Dalam kata lain, bukan iklan tersebut yang merosakkan minda, tetapi orang yang salah meninterprasikannya.

  13. pendapat aku memang iklan ni mempunyai agenda kristian, sebab sebagai orang Islam kita patut tahu cara kita meraikan hari raya kita. Kat situ pun dah tahu sapa2 yg komen bukan2 pasal sahabat kita yg berusaha menyampaikan ni, orang tu kurang atau x endah pasal agama sendiri, Wallahua'lam. Tapi sebagai seorang Muslim memang aku kecam iklan nie dan tv3 sekali... Khabarnya TV3 ada mengambil kumpulan dr singapura untuk tugasan membina iklan2 semua nie.... dan khabarnya juga kumpulan nie budak2 yang memang nak menghancurkan Islam... Siapa yg tahu pasal hal nie minta siasat lebih dalam dan kongsikan, moga2 usaha mereka utk menghancurkan pemikiran umat Islam kita x tercapai... TV3 dan ahli-ahlinya kurang peka dek dihayun dengan hiburan dan sensitiviti agama Islam, sedangkan majoriti pekerjanya adalah muslim.. sedih dan amat mengecewakan,...

  14. knape nk same kan org yg pakai kopiah putih dengan POPE?? ya sememangnye ade unsur2 krismas dlm iklan nih...tp byk unsur2 yg sememangnye org lain x kan fikir secara mendalam...sprt contoh kopiah putih itu,knape perlu disamakan dgn pope?? sedangkan rmai org islam yg pkai kopiah putih...stuju jugak ngan azman yg bhwa seolah2 maksud2 ini di intreprasikan mengikut emosi...maaf jika komen saye ini menguris hati namun saye hny menyalurkan pendapat saya shj...saye juga sgt syg kn islam namun sekiranye tidak digembur2 kan,maka xkan terjadi masalah ini dan hakikatnye org hny anggap ini sekadar iklan..

  15. iklan tu saya dh lihat,ternyata iklan tersebut cuba menggabungkan perayaan2 yang ada di Malaysia,namun xkena carenye...

    tetapi jangan terlampau cetekkan pemerhatian,sehinggakan scene satu saya lihat agak melampau untuk dikaitkan dengan iluminati,sangkar burung tuh agam Islam and so on,knape setiap perkara yang telah dilakukan kini ada kaitan antara ilmuniati dan Islam?bagi saya pengaruh "The Arrival" yang melampao,beginilah akibatnya

    xperlu lah sampai menelaah setiap adegan dengan terlampau dalam,ini bukan sahaje boleh mencetuskan PERKAUMAN malah lebih teruk MENCETEKKAN pemikiran umat Islam yang tidak pandang ke hadapan,i believe its getting very nonsense everytime i read the description

    iklan ban=good,
    description u gave=totally nonsense

  16. alahmdulillah.....iklan ni dh ditarik balik oleh pihak yg bknaan...

  17. ape2 pun first time aku tgk iklan mmg dah tekejut bile tgk tulisan jawi diterbalik kan... for what? pastu beca terbang cahaya pelita n bunga teratai... mmg dah lari langsung dari hari raya yang sebenar... yang lain2 tu mmg aku x terpk pape pon... ygt penting iklan nih dah diterik balik alhamdulillah....

  18. sape2 pon akan emosi bile tgk iklan yang mcm ni... lagi2 yang terbalikkan tulisan jawi tu...

  19. Bagus bagus, cume berkenaan menunjuk dgn jari telunjuk ana kurang setuju sebab jika sebelah kanan menunjukkan kemuliaan kerana jari itulah yang di angkat ketika tsyahud dlm solat.Tp untuk sebelah kiri wallahua'lam.

  20. Percaya la bahawa Malaysia ini memang antara port puak-puak Illuminati. Namun ramai tidak percaya dan sukar untuk percaya. Mungkin kita ini hanyalah semut-semut kecil yang buta yang bisa dipimpin kekiri dan kekanan. Seronok merasai nikmat kekayaan mahupun kemajuan namum masih tidak selari dengan apa yang diarahkan.

  21. saya tak faham kenapa ada "anonymous"2 yg komen tak puas hati bila ada org lain sudi buatkan very critical thinking & review about this matter.. kalau kita tu beragama Islam dan sayangkan agama, patutnya kita pun kena la bukak minda jugak utk fikirkan setiap perkara yang dikritik tu.. mungkin ada benarnya.. bila kita buat tak endah pada perkara2 begini, inilah yg menyebabkan umat islam di akhir zaman ini ibarat buih di lautan.. banyak, tapi tak ada makna..

  22. takut sangat dengan timbul isu perkauman... lebih baik kita takutkan isu agama kita diperkotak-katikkan.. mati nanti bukan disoal tentang bangsa atau kaum pun, tetapi agama..

  23. Pejuang Kebenaran says:

    Di sini saya ingin saudara melayu saya supaya elakkan memakan ketupat dan lemang mulai sekarang.

    Tuan-tuan dan Puan-puan tahu atau tidak reka bentuk ketupat ini berunsurkan corak checkerboard untuk ritual freemason. MasyaAllah!.

    Dan susunan lemang yang dibakar itu seperti tiub-tiub pipe organ yang dimainkan di dalam gereja untuk upacara Kristian.

    Rupanya kita dah lama menyuap dengan unsur freemason dan Kristianiti.

    Sila sebarkan mesej ini kepada saudara kita. Renung-renungkanlah.

  24. kenapa nk elakkan mkn ketupt ngan lemang.kalu niat kita elok...kita makn je .np nk smkn dgn freemason ke ape..ntah2 diorg yg tiru kita...bukan kita letak bnda haram pun dalm ketupat dgn lemang...(",)

  25. iklan itu sepatutnya kalu nak buat pun biarlah sekurang-kurangnya ada ayat-ayat suci al-quran, brulah betul...nih ada unsur2 yang agama lain...

  26. cik anonymous.. seni khat, hny org yg tahu ilmuny shj yg dpt lihat seninya pd ssuatu tlisan khat..ttpi org yg tdk tahu tntgny hny mlihat ia skadar lukisan/tlisan semata2.. fikir2kn..
    shbt kita ni buat kajian spatutny kita berterima ksih pd beliau, bkn lbh pd mgkritik..

  27. bro anonymous dan len2,

    mne ade orang pakai SONGKOK PUTIH semayang kt surau masjid, orang pakai kopiah atau ketayap PUTIH. SONGKOK warna HITAM, bukan PUTIH. Nampak sangat SONGKOK PUTIH ade maksud len. POPE la tu. Tengok ni,

    http://famousdeadmormons.com/index.php?id=136

  28. Salams. Sometimes it is good to have a critical thinking coz believe it or not, those people indeed were thinking critically into injecting us as a viewer with their way of thinking (regardless of positive or negative). It is what they wanted you to become. For example, in this ads, they were stressing us about fun and miracles, in which in real life, it would never happen (flying tricycles, glowing flying lotus, etc). What would our kids think when they are viewing this ads? They will expect something miracle and fun to happen in real life during eid which is not gonna happen in this context. This little detail might as well shape the children into thinking that fun is all what matters the most. What do they see in Christmas? Nice jingle and chimes, Santa Claus, gifts, etc. It'd be a no surprise to see them more delighted to celebrate Christmas in order to achieve the fun they saw. You might laugh when you read this. But think again, why would an adult muslim convert to other religion? This might be one of them, if not as important. Christmas is fun, Halloween with trick or treats!, Jesus who will absorb their sins, and so on.

    Please note that that old man is wearing a WHITE BIRETTA, not TAQIYAH. If it's not exactly biretta, but honestly, it looked like very much the same; being white coloured and all. And why must the ads was designed like that?
    1. A white haired old man wearing WHITE BIRETTA
    2. He was on the flying tricycles with lights all around.
    3. Inviting children to get in.
    4. Visiting places with them and miracles happen as they travel.
    All these four elements is so Santa Claus-ish.
    Then what's up with the Mesjid on top of the hills? It's totally inaccessible to people; being in rural area and far far away from human beings. What, they think it's Hogwarts? In the end, the Mesjid is just a place, not even visited, when the children end up arriving at a village house joining their parents who happens to be very busy mixing 'lotus' for err, food or decorations? Flying lotus with a lamp inside? How did their parents went there in the first place? Next, the flying lotus acts like it was a plate, placing a 'kuih bahulu' on it? Then the lotus acts as a container (with moving petals, mind you) when the people were mixing things inside it? And then a 'ketupat' appeared magically from the thin air? If it can be self-created, why doesn't the stuff they were mixing inside the lotus do the same thing too? And what were they trying to catch inside the flower? Fireflies? Why do they have to be quiet then? Since when the fireflies is sensitive towards sound? DUHH!! EPIC FAIL!

    Dear muslims, do take notes of all these things. Don't take it for granted. It's better be safe than sorry. Ignorance is what they need for you to eat what they serve you with. If media wasn't that powerful, how can we have a lot of muslim women who thinks they are better than Allah and totally showing off their 'property' aka awrah to the publics? What caused them to do it? Media. We were presented with ladies shaking and dancing around almost naked everyday on 705 and 713. (I'm not even talking about the power of the internet) We were deceived into believing that showing off that part is considered to be young, pretty, beautiful and etc. The media taught the viewers to think that these ladies are things that men must look upon. This is making me sick. I'm off the line now. Bye. Salams. Happy Eid Al Mubarak!

  29. Mungkin ada sedikit kebenaran tentang apa yang Pejuang Kebenaran cakap. Memang betul ketupat ada corok-corak checkered, tapi bukan hitam putih (ketupat warna hijau/coklat). Dan pasal lemang tu tak beberapa pasti sangat.

  30. perkongsian yang baik..sebagai org islam kita sepatutnay lebih mendalami dan memperhalusi apa yang kita anuti...kerana sedikit sebanyak pemikiran dan agenda barat /illuminati sedang meresap masuk dalam segenap cabang kehidupan kita..tanpa kita sedari...

  31. tatau la hampa da tgk ka blom... byk info pasai benda2 cm nie dlm video
    "the arrival"

  32. assalamualaikum...kajilah...insyaAllah...kebenaran akan muncul.....

  33. Mabruk alaik kpd semua yg mengkaji...umat islam kini semakin hilang sensitiviti terhadap agama atas dasar perpaduan kononnya walhal sesungguhnya Allah telah menyatakan bahawa tiada agma lain diterima disisi Allah kecuali islam. kita pula meyamakan islam seweng-wenangnya dgn agma lain.Bangunlah semua yg bergelar muslim!Tinggalkan 3 jln yg menuju kesesatan iaitu mengikuti kmahuan dri sendri,mengikuti nenek moyang tanpa berfikir dan kpatuhan kpd selain Allah.krn kita masih dibelenggu 3 perkara inilah kita lemah.Wallahua'lam. hisab diri,perbaiki iman.

  34. as salam..komen yg scene 8 xbrpa sesuai la...

  35. salam..ade y kene, ade y x..
    tp conclusion y bleh dibuat memang xptut ikln mcm ni dibuat u mgaitkan dgn hari kmengn umat islam..

  36. jGN KERANA HENDAK MENJAGA HATI PENGANUT AGAMA LAIN KONONNYA DAN ATAS NAMA PERPADUAN KONONNYA (SPT KATA SAHABAT KITA DI ATAS) MAKA KITA TIDAK LAGI SENSITIF PADA PENGHINAAN ATAS AGAMA KITA. TIDAK PERNAH ADA DLM AL-QURAN DAN HADIS YANG MENGATAKAN ORG2 KAFIR YG MENGHINA ISLAM PERLU DIBIARKAN KERANA MEREKA KONONNYA TIDAK TAHU MENGENAI ISLAM KERANA SEORANG KHALIFAH PERNAH MENGHANTAR SEPASUKAN TENTERA UTK MEMERANGI ORG KAFIR APABILA MEREKA MENGGANGGU SEORANG WANITA ISLAM!!!!

    DALAM FACEBOOK TV3 DAHULU ADA SEJUMLAH ORG MELAYU ISLAM LIBERAL YG MEMBELA IKLAN TERSEBUT DAN MENUDUH MEREKA YG MENTAFSIR SETIAP IMEJ DALAM VIDEO ITU SEBAGAI BERSIKAP PERKAUMAN. KAMI X HAIRAN KALAU KALIAN MENJADI ORG PERTAMA MURTAD KERANA TUNDUK PADA AGENDA KAFIRUN. KALAU KALIAN SESAT JGN SESATKAN MEREKA YG MAHU MELINDUNGI AQIDAH SAUDARA SEAGAMA. IKLAN INI DAPAT DIKESAN KESESATANNYA DAN DIHARAMKAN KERANA SENSITIVITI DAN KEPANTASAN MENGESAN YANG DIMILIKI OLEH MEREKA YG KALIAN TUDUH SEBAGAI BERFIKIRAN SEMPIT, PERKAUMAN DAN MELAMPAU. MEREKA MAHU MELINDUNGI KANAK2 SEBAGAI PENYAMBUNG GENERASI ISLAM DARI DISESATKAN OLEH LIBERALISME DAN KEPURA2AN KALIAN YG ADAKALANYA CUBA MEMUTARBELITKAN AGAMA UNTUK MENYENANGKAN HATI ORG2 KAFIR YG MEMPERHAMBAKAN KALIAN!!!!!!!!

    KAMI PENYAMBUNG WARISAN BENTENG NEGARA
    ANGGOTA2 RIFEL INFANTRI
    BATALION PERTAMA
    REJIMEN ASKAR MELAYU DIRAJA

  37. sgt3 tdk stuju ngan iklan tersebut... mmg terang dan jelas sejelasnya yg iklan tersebut cba mnyamakn Islam dgn agama lain... smada ada agenda tersembunyi, wallahua'lam...tp sbg muslim, kta sememangnya prlu berfikir scra mendalam, agar tdk tertipu dgn musuh2 Islam..... sy juga stju ngn slh sorg komentar di atas..wlaupn nk jga hati kaum dan agama lain, jgn smpai agama sndri dkorbankn!!! agama yg mnyatukn kta, bknnya bngsa... muslim itu bersaudra... wallahua'lam..

  38. la tajassasu


Leave a Reply