[close]

Jamaah Anak Muda Se-Malaya

Utama

free counters

Ukhwah Jamaah

"BangkitLah Jemaah Anak Muda!"
U-jamV3.0. Powered by Blogger.

Sunday, August 14, 2011

Qaryah Ramadhan : Pesta Ibadah yang membuatkan banyak orang Cemburu!

Posted by Usrah Jamaah Anak Muda | Sunday, August 14, 2011 | Category: |

Assalamualaikum sahabat-sahabat U-jam
Pertama sekali ana ingin menegaskan ..mengapa ramai orang cemburu dengan Program Qaryah Ramadhan di Kota Bharu...




1) Cemburu Kerana ramai yang tak dapat hadir bersama-sama Jamaah di sana..termasuk ana!
2) Pemimpin Kerajaan Negeri yang cemburu kerana masih tidak dapat meniru kelantan dalam melaksanakan Qaryah Ramadhan
3) Musuh-musuh gerakan Islam yang Cemburu kerana program ini mendapat sambutan tinggi dari seluruh Rakyat Kelantan
4)Cemburu kepada mereka yang hadir dari mesir,pakistan,China , Thailand, Singapore , UK semata-mata menyertai Qaryah Ramadhan Setiap Tahun di Kelantan!

5)Cemburu kepada Ahli2 Exco yang komited untuk menjadikan Kelantan sebenar-benarnya serambi mekah...Mabruk Kalian!
SETIAP kali menjelang bulan Ramadhan, Qaryah Ramdhan akan didirikan di perkarangan stadium Sultan Mohamad Ke IV di Kota Bharu yang sudah menjadi tradisi atau budaya yang tidak asing lagi di Kelantan. Qaryah Ramadhan ini adalah satu identiti Kelantan yang tidak kedapatan di mana-mana negeri di negara ini.

Rakyat Kelantan dan juga pelancong akan datang beramai-ramai untuk mendirikan solat terawih di Qaryah ini yang bermula dari 1 Ramadhan hingga ke akhirnya. Ternyata dari setahun ke setahun Qaryah ini semakin mendapat sambutan dari orang ramai dan ia sudah popular.

Tahun ini khabarnya khemah untuk menampung tempat sembahyang ditambah dan diperbesarkan lagi. Pun begitu kehadiran orang ramai yang makin bertambah menyebabkan khemah yang sudah cukup besar itu belum mencukupi.

Paling terasa ialah apabila ada program khas yang diadakan di Qaryah berkenaan sebagai aktiviti keagamaan tambahan. Selain dari mendirikan solat terwaih secara berjemaah aktiviti lain seperti tadarus Quran, tazkirah dan juga syarahan agama diadakan.

Majlis semalam yang mengundangkan Ustaz Azahar Idrus yang waktu ini merupakan ustaz disukai ramai, telah mendapat sambutan hangat. Lebiuh 5,000 hadiri kebanyakan anak-anak muda remaja hadir. Majlis atau aktiviti menjinakan anak-anak muda dengan keagamaan.

Untuk lebih menarik perhatian dan mendedahkan para jemaah Qaryah berkenaan dalam bidang pembancaan al Quran, untuk kali ini seorang al Hafiz dari Mesir diundang untuk menjadi imam solat terawaih di samping beberapa imam tempatan. Imam berkenaan mempunyai beberapa keistimewaan yang tidak sepatutnya dilepaskan pelung untuk mengenalinya.

Imam itu katanya boleh mengalunkan 14 jenis lagu ada lagu yang belum pernah diperdengarkan di Kelantan. Beliau juga khabarnya boleh meniru atau mengajukan gaya bacaan empat imam terhebat di dunia termasuk imam di Masjid Haram di Makkah dan masjid Nabawi di Madinah.

Ilham untuk membangunkan Qaryah Ramadhan ini datangnya dari Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Manakala ianya dikendali langsung oleh sebuah jawatankuasa dengan kerjasama Majlis Perbandaran Kota Bharu - Bandaraya Islam (MPKB-BRI).




Tok Guru Nik Aziz ketika menyampaikan tazkirah di Qaryah Ramadhan.


Imam dari Mesir yang dibawa khas ke Qaryah Ramadhan.

Sebahagin daripada ribuan yang bersolat di Qaryah Ramadhan.


Di sebelah kanan kelihatan sebahagian jemaah muslimat.
Sujud mengagungkan Allah yang memberi segala nikmat.

Berjemaah mengeratkan tali persaudaraan

Salam Al-qadar buat semua muslimin dan muslimat.Tiada yang dapat dikatakan,hanya gambar yang menceritakan suasana dan kemeriahan di Qaryah Ramadhan yang hanya ada di negeri Serambi Mekah.Kalaulah negeri lain dapat mencontohi,kan bagus,tergambarlah suasana dan keseronokan untuk beribadat dan orang2 bukan islam pun secara tak langsung terkesan dengan dakwah sedemikian.


















Currently have 2 comments:

  1. subhanaALLAH.. best nya.! terasa ana rugi tak berpeluang untuk menghadirinya.

  2. oh rugi3... mmg jeles pon!


Leave a Reply