[close]

Jamaah Anak Muda Se-Malaya

Utama

free counters

Ukhwah Jamaah

"BangkitLah Jemaah Anak Muda!"
U-jamV3.0. Powered by Blogger.

Thursday, July 22, 2010

Cinta Abi,,,,

Posted by Usrah Jamaah Anak Muda | Thursday, July 22, 2010 | Category: |








“ Selamat Hari bapa abi, semoga abi panjang umur, love abi, ampunkan kesalahan kami” begitulah bunyi frasa yang tertera pada kad hari bapa yang saya terima sempena hari bapa dan ulangtahun harijadi. Tulisan tangan anak-anak dengan kad kreatif ciptaan sendiri sangat menyentuh perasaan, meruntun jiwa seorang bapa yang kadang-kala terlupa akan anak-anak comel yang mendambakan kasih sayang . Bungkusan hadiah beserta kad kreatif ini, Nusaibah letakkan di penjuru cermin kereta sebelum saya berangkat ke Muktamar di PUTIK. Catatan pada kad itu adalah cerminan tulus hati mereka , seputih salji dilembaran daun pokok oak, pergunungan Himalaya.

Nusaibah anak ke empat saya yang mempunyai sebuah ‘kegilaan’ yang sama dengan saya , membaca dan menulis. Bocah kecil ini dengan mirip kecinaan semasa usia kecilnya adalah bukti tentang keturunan saya , yang belayar jauh dari Yunnan. Abah lagi jelas kecinaannya, dengan mata yang sepet. Nusaibah tidak sesepet datuknya, tetapi hidungnya mengecil seperti anak cina.

Nusaibah lahir di Hospital Besar Kuala Lumpur lapan tahun dahulu, mencelah dari pintu rahim umminya, Norleeza saat saya sedang berkuliah zuhor di Surau Kementerian Pertanian.” Tolong doakan keselamatan ister dan anak saya di Hospital ya” saya merayu jemaah ketika berkuliah, memohon segunung simpati.

“ jika lahir bayi perempuan, saya akan namakan anak itu dengan nama Ummu Nusaibah, seorang sahabiah yang kita sebut namanya dalam pengajian hari ini” ujar saya, dengan merujuk kepada pengajian Sirah yang saya ajarkan pada hari itu kepada jemaah kuliah Zuhor. Hanya Tuhan mengetahui betapa getirnya saat itu dan cemasnya perasaan saya.

Saya memandu melulu dari jalan parlimen ke HKL, meredah aspal kotaraya yang kedekut dengan sifat toleransi penghuninya.Mulut saya berkumat kamit dengan doa semoga isteri dan anak selamat, tidak sedikit kemalangan yang berlaku ketika acara bersalin yang sangat dramatic namun menguja perasaan. Debaran itu berakhir apabila seorang bayi putih bersih menghirup udara segar, Ummu Nusaibah versi moden akhirnya memberikan saya senyuman bahagia.

“ Welcome Nusaibah, welcome to our club” , perjuangan zaman kontemporari ini bukan menghunus pedang tetapi dengan segudang ilmu untuk berdada dengan musuh, fikrah didebat dengan fikrah, hujjah diterjah dengan hujjah.

Kini, Nusaibah semakin membesar, potongan badannya kecil mulus. Sangat sensitif, hygenid tahap akut serta mempunyai tahap ingatan yang baik namun dalam keadaan tertentu cepat merajuk. Saya mengharapkan sikap dan nilai ini akan berkekalan sehingga Nusaibah dewasa.

“ Nusaibah, mahu jadi apa, bila besar? “Tanya saya suatu ketika. Cuba untuk memancing jawapan yang terbaik daripada puteri tercinta ini. “ nak jadi ustazah” jawab Nusaibah jujur dan jawapan ini sangat konsisten semenjak dahulu.

“ tak apalah, jadi ustazah tapi dengan tahap akademik terbaik” jawab saya, walaupun Nusaibah tidak mampu untuk memahami maksud saya. Belajar di Timur Tengah dan melanjutkan pelajaran ke England yang mesra dengan euphoria ilmu yang sangat meranum.

“ nanti Nusaibah jadi pendakwah, tenang abi dalam kubur dengan anak yang solehah “ tegas saya menyokong Nusaibah. Saya membina jalan untuk anak kecil ini menjadi pendakwah muslimat, bermula di Pra Tahfiz Darul Furqan, kini di Madrasah at Taqwa Terengganu, mungkin akan melanjutkan peringkat menengah di Darul Quran Rusila seterusnya ke Timur Tengah dan berakhir di Lampiter atau Markfield. Impian saya, anak ini akan menggenggam ijazah PHD Pengajian Islam. Dengan pengiktirafan akademik tertinggi bukan untuk meraih wang ringgit tetapi untuk bekerja sepenuh masa untuk Islam.

Selamat Hari Jadi Nusaibah , semoga kamu akan menjejaki langkah Ummu Nusaibah Binti kaab, pejuang yang berbai’ah dengan Nabi dan membenarkan janjinya , membentengi jasad Nabi SAW dalam medan perlawanan di Uhud (7 syawal).” Hidup Nusaibah, abi tetap menyokong Nusaibah” pekik hati saya

Perkongsian U-jamv2.0
Dari TintaJundi (Al-Fadhil Ustaz Ridhuan Bin Mat Noor) http://tintajundi.com/
Khas Untuk Mujahid &Mujahidah U-jamv2.0 http://u-jam.blogspot.com/

Currently have 0 comments:


Leave a Reply