[close]

Jamaah Anak Muda Se-Malaya

Utama

free counters

Ukhwah Jamaah

"BangkitLah Jemaah Anak Muda!"
U-jamV3.0. Powered by Blogger.

Thursday, August 5, 2010

Hijrah & Musafir...

Posted by Usrah Jamaah Anak Muda | Thursday, August 5, 2010 | Category: |




Asaalamualaikum...

Sahabat2 u-jam yang dikasihi...selama mana kita pernah berjanji pada diri sendiri suatu hari nanti tiada lagi keraguan di dalam hati ini dalam memililih jalan perjuangan..padahal berjuang itu bukan pilihan..malah kewajipan dan kewajipan kepada siapa dan adakah kita layak untuk berjuang..malah berjuang untuk apa dan siapa?

berjuanglah untuk Agama Allah iaitu menegakkan kalimah tauhid di mana sahaja debu - debu beterbangan ianya bakal menempah mehnah dan tribulasi yang tinggi kerana halangan dan tarbiah itu sudah dijanjikan dalam setiap perjalanan.

Namun sifat pejuang..ianya belum selesai selagi belum dapat berjuang didalam qalbu sendiri..dengan persekitaran yang sebegini kusut memerlukan nafas yang panjang untuk menyambung zikir + fikir yang tertinggal akibat sikap manusia yang tidak maksum atas dosa.

Perjuangan dakwah juga membuatkan kita kadangkala melihat ke dasar biasan kolam yang menampakkan wajah sebenar kita dan setakat mana dakwah ini boleh diteruskan.

Padahal dakwah ini bermula dari diri kita sendiri dan kemudian ahli keluarga dan seterusnya jiran tetangga dan sahabat2...namun tidak terjangkau hidayah itu kerana untuk mengurniakan hidayah ianya bukan tugas manusia.

Berdikit-dikit didalam menuntut ilmu dan berdikit-dikit di dalam mengamalkan ilmu...ianya lengkap sebagai satu prinsip istiqamah di dalam perjuangan dan istiqamah tidak akan dapat diciptakan tanpa mujahadah yang tinggi.

Apabila melihat didalam kolam diri sudah tiba masanya untuk bermujahadah Hijrah & Musafir pada bulan ramadhan sehingga syawal ini...Perancangannya memakan masa selama sebulan untuk fikir atas amal..fikir atas ummat dan fikir diatas kekurangan diri sendiri.

Bermula dari gugusan selatan thailand , kemudian ke kemboja dan seterusnya laos..perjalanan selama sebulan ini bakal menyinggah di masjid , surau dan madrasah-madrasah yang sudi menerima musafir ini yang berjalan diatas bumi Allah untuk tujuan mengislahkan diri...

Melihat sendiri suasana sukar sahabat2 di tiga negara memaut tiang2 akidah dan dakwah agar tidak tumbang sekalipun lutut yang kian goyah namun kekuatan entah dari mana yang mengukuhkan lagi tiang2 itu.

inilah titipan pengalaman yang bakal di tempuh..inilah masanya untuk menghabiskan masa mentelaah buku2 yang dibeli yang belum sempat di jamah, kitab2 lama yang tertangguh untuk diselak...masanya untuk iktikaf setiap hari..menagis setiap malam tanpa gangguan bunyi motor ataupun lagu hindustan yang dipasang jiran sebelah!

Ya Masa ..Demi masa!
Sesungguhnya manusia dalam kerugian,
Kecuali orang-orang yang percaya, dan membuat kerja-kerja kebaikan,
dan saling berwasiat pada yang benar, dan saling berwasiat untuk bersabar.
(103:1-3)

Alhamdulillah..masa yang ada pada kelapangan yang ada ..entah bila lagi akan menjelma jika hasrat ini ditangguh2 ..persoalan berhari raya di mana ,juadah pagi raya ataupun kain lanngsir ataupun mercun yang memeriahkan tidak timbul lagi..persoalan hari ini adalah persoalan pada masa umur yang sebegini..apakah yang dapat kita sumbangkan kepada Islam..malah apakah kita sendiri sudah cukup islam?

Berapa banyak hadis sudah dihafal?..berapa surah yang sudah dihafal terjemahannya?,..mana kitab2 rujukan dan istiqamahkan kita bermathurat setiap pagi?..itulah persolananya yang menanti bila semua itu boleh dicapai?

Inilah masanya ...perancangan ini bermula pada 5 Ramadhan dan akan kembali ke tanahair 15 Syawal...usaha untuk "cas bateri iman"..sungguh malu pada ketika ini kerana mana hendak diletakkan wajah ini dengan beban amanah yang banyak belum diselesaikan...

Pada ketika kita berasa keseorangan..kesunyian dimana lagi tempat kita mengadu selain yakin dengan hati yang benar bahawa Allah Tuhan yang Satu..Tuhan yang berkuasa ke atas sesuatu.

Penceritaan ini bukan merujuk kepada kebanggaan bahawa "akulah yang melakukan ini semua"..ianya amat jauh untuk ditafsirkan begitu..penceritaan ini mengharapkan doa2 sahabat2 yang sudi titipkan sepanjang perjalanan nanti dan insyaAllah...syura u-jam dan moderator yang ada akan meneruskan usaha2 dakwah u-jam seterusnya

Wallahu'alam

Allahu Yubarik Fikum...
(Creator u-jam : Ibnu Rahman)



Currently have 0 comments:


Leave a Reply