[close]

Jamaah Anak Muda Se-Malaya

Utama

free counters

Ukhwah Jamaah

"BangkitLah Jemaah Anak Muda!"
U-jamV3.0. Powered by Blogger.

Thursday, August 5, 2010

Pengajaran Surah Al-Hujurat v4.0

Posted by Usrah Jamaah Anak Muda | Thursday, August 5, 2010 | Category: |




Tafsir Al-Hujurat :4

إِنَّ الَّذِينَ يُنَادُونَكَ مِن وَرَاء الْحُجُرَاتِ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ {4}

Sesungguhnya orang-orang yang memanggil engkau (ya Muhammad) di luar bilik-bilikmu kebanyakan mereka tidak berakal.(4)

Allah mencela perangai setengah orang-orang dusun di pedalaman yang datang menemui nabi s.a.w. dengan cara tidak sopan.Betapa mereka lakukan sedemikian,sedangkan di dalam bilik-bilik itu terdapat isteri-isteri baginda tinggal,yang sewaktu-waktu mereka inginkan rehat dan ketenteraman bersama-sama dengan Nabi s.a.w.

Sesungguhnya kebanyakan mereka berbuat demikian itu tidak berakal,yakni jahil tentang kewajipan mereka memulia dan menghormati nabi.dan jika akal telah tiada,maka hilanglah peradaban.

Mengikut al-Baidhowi adalah dikatakan bahawa orang yang dipanggil oleh Uyainah bin Husoin dan al-Aqro bin Habis iaitu Rasulullah s.a.w. yang mereka datangi bersama rombongan seramai 70 orang dari suku Bani Tamim semasa mereka berkunjung,waktu itu sebelah tengahari sedang baginda itu tidur-mereka berteriak Ya Muhammad!Marilah keluar menemui kami.

Sepatutnya mereka tidak berteriak dengan suara yang begitu kuat dan dengan bahasa yang kasar sebegitu.Sewajarnya mereka memanggil dengan panggilan sanjungan atau yang baik seperti Ya Rasulullah atau Ya Nabiyallah,bukan seperti mereka memanggil kawan-kawan mereka dan bukan dengan mengangkat suara yang kuat.Apatah lagi pada waktu itu,baginda sedang berehat dan perbuatan yang ditunjukkan oleh mereka amatlah dikeji.Mereka tidak berakhlak dan jahil mengenai tatatertib dalam Islam.

Mengikut sejarah orang-orang Badwi memang terkenal dengan sikap keras mereka.Telatah dan perangai orang badwi Banyak diceritakan dalam hadis-hadis Rasulullah s.a.w.


Currently have 0 comments:


Leave a Reply