[close]

Jamaah Anak Muda Se-Malaya

Utama

free counters

Ukhwah Jamaah

"BangkitLah Jemaah Anak Muda!"
U-jamV3.0. Powered by Blogger.

Friday, August 6, 2010

Lelaki & Wanita Pujaan!

Posted by Usrah Jamaah Anak Muda | Friday, August 6, 2010 | Category: |





Assalamualaikum W.B.T Sahabat2

Perasaan adalah suatu anugerah ilahi yang dianugerahkan ke atas manusia, lazimnya fitrah manusia itu adalah kepada kebaikan , kecantikan dan perkara2 yang baik , walaupun dilihat mempunyai perwatakan yang tidak baik ataupun persekitaran yang belum tentu baik..namun fitrah manusia tetap ke arah kebaikan

Dan tiada suatu yang menghairankan jika manusia menjadikan sesuatu yang baik itu sebagai satu idola, sebagai satu ikutan dan berharap semoga kebaikan di suatu pihak dapat membimbingnya untuk dia juga menjadi baik seperti itu.

Naluri itu bermula dari benak hati yang tidak dapat dilihat dan apabila naluri itu muncul...maka jiwa akan meronta untuk bersama-sama kebaikan.Tiada satupun zarah kebaikan yang tidak diimpikan oleh lelaki dan wanita.

Kehadiran lelaki dan wanita yang sentiasa menunjukkan jalan kebaikan di dalam alam maya ini (sosial network) kini bercambah menjadikan suasana ke arah kebaikan menjadi lebih meriah.Walau apa pun niatnya , percubaan untuk mendidik insan jutaan insan marhaein adalah satu percubaan yang amat murni sekali dan semestinnya diraikan.

Namun mengapa mereka yang menjadi pujaan?..iya benar sebagai idola..tetapi tidaklah idola itu yang menjadikan syarat agar mereka menjadi pujaan.Malah untuk apa mereka dipuja sedemikian rupa.

Janganlah pernah kita memuja selain daripada Allah, benar kita jadikan lelaki dan wanita itu, yang menyeru ke arah kebaikan dengan ayat-ayat Allah dan hadis-hadis Rasulullah sebagai satu rujukan tetapi janganlah sekali2 kita memuja mereka hingga lupa bahawa ayat2 itu dipinjamkan kepada manusia sekadar untuk mengislahkan diri dan menyeru manusia lain ke arah kabaikan.

Selepas daripada itu , jika benar kita tidak memuja mereka selain dari memuja Allah dan Rasulullah..ingin kita mendekati insan-insan ini..ingin kita kenal siapa dirinya...ingin kita hampirinya dengan niat agar insan-insan ini menjadi sahabat yang boleh memberikan rujukan dan panduan hidup sesuai dengan ilmu-ilmu ke arah kebaikan yang sentiasa dititipkan di laman sesawang ini....

Dekatilah mereka ini dengan pemujaan kepada Allah, dengan menunaikan solat hajat dahulu..dengan berzikir dahulu , dengan sentiasa mengingati Allah dahulu..malah tidak keterlaluan jika kita isythikarah dahulu , supaya penyerahan jiwa kita selayaknya hanya untuk Allah..

Sesunguhnya Allah itu maha Adil , Allah Maha sebaik-baik perancangan ,Allah Maha Pengasih dan Penyayang

Tidak menjadi suatu kesalahan menjadikan mereka yang menyeru ke arah kabaikan sabagai satu dasar rujukan ..sebagai satu sandaran agar kita juga menjadi seperti mereka, Namun janganlah kita menjadikan mereka tempat kita memaut perasaan dengan menyatakan kelebihan mereka itu sehingga lupa bahawa segala setiap zarah yang berterbangan adalah milik Allah S.W.T

Adalah sebenarnya sebahagian daripada mereka ini (yang selalu menyeru ke arah kebaikan) tidak ingin dipuja lansung..malah mereka sentiasa menghinakan diri dihadapan Allah...sentiasa berasa tidak cukup dengan ilmu yang ada..dan jauh sekali niat mereka meyeru ke arah kebaikan untuk memikat hati lelaki dan wanita agar mereka menjadi pujaan!(Nau'zubilllahiminzalik)

Muhasabah untuk diri ana sendiri dan peringatilah ana, janganlah ada sahabat2 memandang ana sebagai satu sandaran yang melebihi sepatutnya.Ana tidak ingin dikenali oleh manusia,,siapa sebenarnya diri ini...diri ini adalah pembawa nama seperti yang kalian lihat di profil...kenalilah nama tersebut dan ikutilah nama tersebut selagi nama itu tidak mendatangkan kemudharatan kepada kalian...

Ana adalah pengutip ilmu-ilmu yang tercicir di sepanjang perjalanan musafir...kita di alam maya juga bermusafir..apatah lagi bermusafir secara realiti...satu ilmu yang dapat dimanfaatkan hari ini menjadi penanda semakin banyak ilmu yang masih belum dapat dimanfaatkan.

Dan untuk Lelaki dan Wanita Pujaan....Seseunguhnya segala puji-pujian itu hanyalah milik Allah S.W. T dan bersalawatlah keatas Rasul Khatamul Anbiya' Rasulullah S.A.W ..Walllahu'alam

Pengajaran Surah Al-Hujurat Untuk diri Ana , Adik - beradik , Keluarga Terdekat , Saudara Mara , Sahabat-sahabat , Jiran Tetangga , Ahli Kariah , Komuniti Masyarakat , seluruhnya Muslimin dan muslimat.

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).(Ayat ke -13)

Orang-orang ” A’raab” berkata: ” Kami telah beriman”. Katakanlah (wahai Muhammad): “Kamu belum beriman, (janganlah berkata demikian), tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja: ` kami telah Islam ‘. Dan (ingatlah), jika kamu taat kepada Allah RasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (Ayat ke14)

Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya). (ayat ke-15)

Katakanlah (kepada orang-orang “A’raab” itu wahai Muhammad): “Patutkah kamu hendak memberitahu kepada Allah tentang ugama kamu (dengan berkata: ` kami telah beriman ‘)? Padahal Allah mengetahui segala yang ada di langit dan yang ada di bumi, dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu”. (ayat ke-16)



Seperti yang dilihat di :

Iklhlas : u-jamv2.0 <>

Pemuda PAS PJS @ Syabab PAS PJ Selatan

Mereka mengira dirinya berbudi kepadamu (wahai Muhammad) dengan sebab mereka telah Islam (tidak melawan dan tidak menentang). Katakanlah (kepada mereka): “Janganlah kamu mengira keislaman kamu itu sebagai budi kepadaku, bahkan (kalaulah sah dakwaan kamu itu sekalipun maka) Allah jualah yang berhak membangkit-bangkitkan budiNya kepada kamu, kerana Dia lah yang memimpin kamu kepada iman (yang kamu dakwakan itu), kalau betul kamu orang-orang yang benar (pengakuan imannya). (Ayat ke -17)

Allah Yubarik Fikum...

“Sesungguhnya Allah mengetahui segala rahsia langit dan bumi, dan Allah Maha Melihat akan segala yang kamu kerjakan”. (Ayat ke-18)

Currently have 1 comments:

  1. Dimanakah pemuda-pemuda Islam berjiwa pahlawan!
    Dimanakah kita untuk membantu mereka!
    Dimanakah semangat juang Rasulullah dan para sahabat!
    Dimana?
    Dimana!

    Wahai pemuda belia bangsa!
    Jika hari ini
    Kau biarkan dirimu dibuai-buai perasaan
    Kau biarkan dirimu diikat hedonism keterlaluan
    Kau biarkan dirimu diulit musik-musik cinta khayal
    Kau biarkan dirimu ditikam cinta monyet
    Kau biarkan dirimu dibelenggu kisah silam lampau
    Kau biarkan dirimu dibelai jahiliyyah berpanjangan
    Kau biarkan dirimu dijajah nafsu dan iblis laknatullah
    Dan sekiranya takdirNya kau mati tiba-tiba
    Apakah jawapanmu dihadapanNya?
    Apakah jawapanmu terhadap hati yang lalai dan leka?
    Apakah jawapanmu untuk mata yang buta melihat peringatanNya?
    Apakah jawapanmu untuk telinga yang tuli dari mendengar firman-firmanNya?
    Apakah jawapanmu untuk tangan yang masih mengendong yang haram?
    Apakah jawapanmu untuk kaki yang dihayun ke jalan kemaksiatan?
    Apakah jawapanmu untuk tugas hamba dan khalifah yang kau pikul?

    Wahai pemuda-pemuda!
    Tugas kita teramat berat
    Masa kita terlalu singkat
    Tiada masa berSMS sehingga patah jari-jemari
    Tiada masa berdating dan berkasih-kasihan
    Tiada masa menonton wayang
    Tiada masa ke pusat-pusat hiburan
    Tiada masa duduk melepak dan merokok bersama kawan-kawan
    Tiada masa melayan filem korea dan hindustan
    Tiada masa untuk hiburan keduniaan
    Kerana masa itu perlu diisi hiburan akhirat
    Hiburan yang menyeronokkan
    Mengunjungi rumah-rumah Allah saban ketika
    Mendengar kuliah-kuliah agama
    Solat yang dijaga seawal waktu
    Zikir peneman diri dikala kesunyian
    Munajat kepadaNya sepertiga malam
    Masa yang penuh terisi dengan Allah
    Tiada ruang bergelak ketawa
    Tiada masa bersuka ria
    Itupun andai kita punya akal sihat dan waras
    Hati yang cerdik dan ikhlas
    Sanubari yang jernih dan bersih
    Perasaan segar dan mekar
    Keazaman yang gagah lagi tabah
    Dalam menyahut seruan Allah dan Rasul
    Kerana pemuda adalah tiang pasak kebangkitan ummat!
    Kerana pemuda adalah rahsia kekuatan sesebuah bangsa!
    Dan kita adalah penjulang panji-panji fikrah perjuangan!

    Oleh itu wahai pemuda-pemuda!
    Kita menghadapi kewajipan yang bertambah banyak
    Tugas yang semakin menimbun
    Tuntutan-tuntutan ummat kian berganda-ganda
    Amanah dipikul menjadi semakin berat
    Dan kita
    Sepatutnya punya fikiran rasional yang panjang
    Dengan tampil ke hadapan demi menyelamatkan ummat
    Dalam menunaikan hak-hak ummat dengan sempurna
    Bekerja keras membantu pemuda-pemuda yang kelumpuhan hati
    Yang lumpuhnya masih bisa digerakkan
    Dan boleh jadi hati itu bisa bergerak lebih pantas dari biasa
    Dan pancaran hatinya
    Bisa menerangi banyak lagi hati-hati yang mengalami kesakitan yang sama.

    Sesungguhnya mereka itu adalah pemuda-pemuda yang beriman dengan Tuhan mereka; dan Kami tambahkan petunjuk kepada mereka. (18:13)

    Ayuh pemuda!
    Tinggalkan mazmumah-mazmumah membelenggu dirimu
    Buang segala karat-karat jahiliyyah
    Bangunkan semula jiwa pahlawanmu
    Sejahterakan hati-hatimu
    Usir segala kemahuan duniamu
    Bangkit bersamaku mara ke medan perjuangan
    Usah gusar onak duri dan ranjau
    Mara dan terus mara
    Tanpa menoleh kebelakang walau sedikit sekalipun!
    Allahuakbar!

    Siapa yang masih teragak-teragak dan berdolak dalih, Tentera Allah akan terus berjalan meninggalkannya tanpa mengira sedikit atau ramai. (3:126)


Leave a Reply