[close]

Jamaah Anak Muda Se-Malaya

Utama

free counters

Ukhwah Jamaah

"BangkitLah Jemaah Anak Muda!"
U-jamV3.0. Powered by Blogger.

Sunday, August 1, 2010

Pengajaran Surah al-Hujurat v3.0

Posted by Usrah Jamaah Anak Muda | Sunday, August 1, 2010 | Category: |




Tafsir Al-Hujurat :3

إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ {3}

Sesungguhnya orang-orang yang merendahkan suaranya di sisi Rasulullah,mereka itulah orang-orang yang telah diuji hati mereka untuk takwa,mereka dapat pengampunan yang besar.(3)

Iaitu sesungguhnya orang-orang yang hatinya telah diuji oleh Allah dengan bermacam-macam ujian dan cubaan yang berat,sehingga menjadi bersih dan jernih hati tersebut,lantaran sabar dan tabah menanggung penderitaan untuk melatihnya menjadi takwa,mereka itu akan diampuni dosa mereka dan diberi upah dengan pahala yang besar,iaitu syurga disebabkan merendahkan suara mereka dan adanya kepatuhan dan ketaatan mereka.

Inilah sikap yang ditunjukkan oleh para sahabat sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a. apabila turunnya firman Allah taala jangan kamu mengangkat suara kamu maka Saidina Abu Bakar berkata Demi allah,aku tidak akan mengangkat suara aku melaikan aku bercakap seperti aku bercakap kepada orang yang hendak diberikan sesuatu rahsia.Betapa Abu Bakar r.a amat patuh dan tunduk pada perintah Allah dalam apa jua perkara sekalipun.Inilah yang dinamakan takwa iaitu sebenar-benar iman tanpa sedikit keraguan.Begitulah juga para sahabat yang lain,mereka patuh dan tunduk terhadap firman Allah.Sikap mereka ini telah dipuji oleh Allah dan mereka itulah golongan yang telah berjaya di dalam ujiannya kerana mereka bertakwa kepada Allah.allah menyebut bahawa mereka telah mendapat keampunan dan pahala yang besar kerana patuh terhadap perintah dan berakhlak dengan akhlak yang mulia.

Jika dilihat para sahabat dahulu amat memuliakan Rasulullah s.a.w bukan setakat merendahkan suara malah sanggup menggadai nyawa demi nabi junjungan.Malahan banyak lagi kisah-kisah lain yang mengisahkan kepatuhan dan penghormatan yang diberikan oleh sahabat-sahabat kepada Rasulullah s.a.w.Dijelaskan dalam Fiqh Sirah 1 karangan Said Ramadhan Al-Buti di mana kisah yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari di dalam bab pakaian (di bawah tajuk perihal uban)di mana Ummu Salamah isteri Rasulullah telah menyimpan beberapa helai rambut baginda dalam botol atau sebagainya,dan akan dicampurkan dengan air yang digunakan para sahabat apabila sakit dengan harapan akan sembuh dan berkat.

Jika dibandingkan dengan umat Islam zaman kini,di mana Islam hanyalah warisan keturunan bukan dijadikan sebagai addeen atau cara hidup,amatlah mengharukan kerana generasi sekarang masih ramai yang tidak mengenal siapa Rasulullah s.a.w apatah lagi untuk mengagungkannya.Rasulullah s.a.w hanya menjadi sebutan ketika sambutan maulidur rasul,itupun sekiranya mereka menyambutnya.Kisah Rasulullah s.a.w. hanya berhak diambil tahu oleh golongan yang faqih dalam agama bukan umat Islam keseluruhannya.Malahan sirah perjuangan Rasulullah yang diadaptasikan dalam kurikulum pendidikan sekolah sama ada di peringkat rendah,menengah atau tinggi hanya dipelajari untuk lulus di dalam peperiksaan bukan penghayatan yang sebenar-benarnya.

Oleh itu,tidak menghairankan kenapa generasi sekarang tidak begitu meminati matapelajaran agama kerana mereka tidak sedar akan kewajipan memahami Islam itu secara keseluruhannya.Jika mahu ditudingkan jari,semua pihak harus dipersalahkan namun itu bukanlah satu langkah penyelesaian yang bijak.Kini,menjadi tanggungjawab bagi kita yang bergelar Daie atau mengaku sebagai pendakwah harus memainkan peranan masing-masing,walaupun hakikatnya kita sendiri masih belum memahami cabang-cabang Islam kesemuanya namun bukanlah bermakna kita tidak harus menyampaikan.Mungkin dengan huraian ayat yang telah disebutkan di atas ini iatu mengenai keistimewaan dan kemuliaan Rasulullah s.a.w ini kita harus bermula.

Wallahualam…

-pengemis cinta Ilahi,perindu syahid abadi-

Currently have 0 comments:


Leave a Reply